Verba volant, littera
scripta manet.
(= Sanat lentävät
tiehensä, kirjoitus säilyy.)
Keskiaikainen sanonta
A |
rkistolaitos on tänään oleellinen osa
sivistysvaltiota. Se palvelee uskollisesti valtion hallintoa ja tutkimuksen tarpeita
kuten se on tehnyt jo vuosisatojen ajan. Se heijastelee kulloisenkin yhteiskunnan
kehitystasoa ja on hyvin selkeästi ympäröivästä yhteiskunnasta ja sen
kulttuuritasosta riippuvainen.
Arkistolaitos
muistuttaa monin tavoin ihmismuistia. Sen toimintaperi-aatteessa on huomattavia
yhtäläisyyksiä ihmisen pitkäaikaisen tai säiliömuistin kanssa, jonne
aistivaikutelmat, yksilön toimintakyvyn kannalta merkittävät tiedot ja
kokemukset tallentuvat pysyvästi. Ja samalla tavalla kuin muistissa on
rinnakkain useita muistin lajeja, kuten tapahtumamuisti, semanttinen, verbaalinen,
motorinen ja affektimuisti sekä havaintomuisti, samalla tavoin arkistotkin
luokittelevat ja järjestelevät aineistonsa
Ja samalla
tavalla kuin yksilötasolla muisti voi pätkiä antegradiamnesiassa, jolloin uusi tieto ei pysy mielessä, samalla
tavalla arkistotkin voivat ajoittain, kuten poikkeusolojen aikana, toimia
epäsäännöllisesti. Jos ihmisistä kohtaa kohtalokas retrogradiamnesia, jolloin häneltä häviää muisti kokonaan
onnettomuuden tai sairauden takia, hänen toimintakykynsä alenee oleellisesti.
Vastaavasti
arkiston palaessa sodan aikana tai onnettomuudessa, sitä ylläpitävän
yhteiskunnan toiminnat vaikeutuvat huomattavasti, kun merkittävät tiedot
katoavat ikuisiksi ajoiksi savuna taivaalle. Vaikka edellä esitelty muistin ja
arkiston analogia on varsin mekaaninen, niin siitä huolimatta arkiston
toimintaperiaate on ällistyttävän yhdenmukainen muistin toimintaperiaatteiden
kanssa. Arkistoja onkin aiheellisesti sanottu kansakunnan muistiksi kirjastojen
lailla.
Arkistolaitoksen
varhaisvaiheista
Arkistolaitoksen
syntyhistoria ulottuu kirjallisen kulttuurimme aamuhämärään, muinaisten korkeakulttuurien
kauteen. Tuolloin arkistot eivät vielä olleet eriytyneet museoista, joten papit
ja kirjurit säilyttivät pyhiä kirjoituksia ja sakraaliesineitä samoissa
tiloissa.
Muinaisessa
Egyptissä kirjurit olivat arvostettuja virkamiehiä, joita kunnioitettiin heidän
maagisten taitojensa vuoksi. Hieroglyfien, pyhien merkkiensä avulla he
kykenivät panemaan toimeen faraoiden määräyksiä. Koko hallinto oli heistä
riippuvainen. He tarkistivat asiat ja merkitsivät ne muistiin ja pitivät maan
yhtenäisenä. Kirjoitustyönsä ohessa kirjurit säilyttivät ja arkistoivat faraon
tärkeitä asiakirjoja kuten valtiosopimuksia ja verotusta koskevia säädöksiä. Jo
Egyptissä arkistoja perustettiin nimenomaan hallinnon tarpeita varten. Ennen
muuta eri puolilla valtakuntaa syntyneet verotusasiakirjat toimitettiin
visiirin johtamaan valtakunnalliseen asiakirjatoimistoon, jossa laskettiin verot
ja valtion eri hankkeisiin tarvittavien työntekijöiden määrä.
Arkistojen
muodostamisessa kirjureiden merkitys oli keskeinen. Heidän suojelusjumalansa oli
Thoth, Kuun ja Viisauden jumala, joka on kuvattu hautamaalauksissa joko
paviaanina, ibislintuna tai ibispäisenä ihmisenä laatimassa hieroglyfejä. Thoth
oli myös tieteiden suojelija, jumalten sihteeri ja ajanlaskun herra, joka
valvoi manalassa sydämen punnitsemisseremonian viimeisellä tuomiolla ja laati
siitä oikeudenpöytäkirjan. Thothin tehtäviin kuului lisäksi pyhien
kirjoitusten, hieroglyfien suojelu. Häntä voidaan aiheellisesti pitää myös
arkistonhoidon suojelusjumalana. Egyptissä on säilynyt tietoja systemaattisesta
arkistoinnista lukuisten dynastioiden aikana mm. el-Amarnan raunioista, joista
on löydetty papyruskääröihin kirjoitettuja ja savitauluihin hakattuja
valtiollisia asiakirjoja.
Myös
muinaisessa Sumerissa oli jonkinlaisia kirjastojen ja arkistojen tapaisia
paikkoja, joissa säilytettiin pyhiä nuolenpääkirjoituksia. Kun tekstit oli
vaivalloisesti saatu hakattua kivitauluihin, niitä ei haluttu hävittää.
Kirjoituksia on löydetty arkeologisissa kaivauksissa ennen muuta kirjurikoulujen
yhteydestä, joiden raunioissa on säilynyt merkkejä muinaisten kirjureiden
taidoista.
Kun tuli on
kautta aikojen ollut arkistojen pahin vihollinen, on siitä joskus ollut
hyötyäkin. Lähi-idän vuosituhantisen historian tutkimus eteni huomattavasti
vuosina 1974–1976, jolloin italialaiset arkeologit kaivoivat professori Paolo
Matthiaen johdolla Pohjois-Syyriassa Tell Mardikhin rauniokummusta muinaisen
Eblan kaupungin jäänteitä. Ebla kukoisti noin 2500 eKr., mutta Akkad hävitti
sen noin vuoden 2250 eKr. tienoilla. Arkeologit löysivät kaivauksissa noin 16
500 savitaulua muinaisen kuninkaanlinnan palaneesta arkistosta. Tulipalo
kovetti savitaulut niin, että ne ovat kestäneet vuosituhannet erinomaisesti ja
säilyttäneet tietonsa nykypäiviin.
Myös ns.
Kuolleenmeren löydöt, etupäässä Qumranin seudulta vuodesta 1947 alkaen löydetyt
käsikirjoitukset ovat tuoneet runsaasti tietoja Vanhan Testamentin ajoista.
Vanhimmat käsikirjoitukset ovat 700-luvulta eKr. ja tärkeimmät dokumentit
ajalta 200 eKr. – 68 jKr. Lähinnä essealaisista koostunut uskonnollinen
yhteisö, jonka käyttämää kirjallisuutta Kuolleenmeren löydöt huomattavalta
osin ovat, arkistoi pyhät kirjoituksensa sotilaallisen vainon aikana
saviruukkuihin, joissa dokumentit ovat säilyneet näihin päiviin asti.
Kreikan
arkistolaitos
Arkisto juontuu
kreikankielisestä sanasta archeion, joka tarkoitti alun perin sekä
viranomaisia että kaupungintaloa, mutta myös julkista rakennusta tai virastoa.
Arkisto kuului
oleellisena osana kreikkalaiseen kaupunkivaltioon, jota oli vaikea hallita
ilman jonkinlaista arkistoa. Vanhin tunnettu lakitekstien arkisto perustettiin
Ateenan raatihuoneelle noin vuonna 460 eKr.
Satakunta vuotta
myöhemmin Ateenan julkiset asiakirjat tallennettiin Pallas Athenen temppeliin
Akropolis-kukkulalle. Sinne oli koottu mm. verotustietoja ja luetteloita
kaupungin, poliksen vapaista kansalaisista. Noista ajoista lähtien arkisto on
tarkoittanut paikkaa, jossa asiakirjoja säilytetään. Kreikkalaisia tekstejä on
säilynyt nykyaikaan lähinnä maljakkomaalauksissa ja kivitauluissa sekä
papyruksissa, mutta niitä on löydetty lähinnä Egyptistä. Siellä ne ovat kuivan
ilmanalan vuoksi säilyneet hyvin. Sen sijaan Kreikasta papyrukset ovat yleensä
tuhoutuneet.
Rooman
arkistolaitos
Roomassa
arkistolaitos kehittyi kreikkalaisen esikuvan mukaisesti. Julkiset arkistot
sijoitettiin temppeleihin ja julkisiin rakennuksiin. Roomalaisten tärkeimpiä
jumalia olivat Juppiter, Mars, Tellus ja Saturnus, joista jälkimmäiset
liittyivät maatalouden harjoittamiseen. Niinpä Saturnuksen temppeliin
sijoitetusta arkistosta, Aerarium Saturni,
kehittyi valtakunnan pääarkisto, eräänlainen tiedon kruununmakasiini. Muinaisroomalaisten
sana arca tarkoitti varmaa paikkaa.
Keisariaikana
keisarillisen palatsin yhteyteen muodostui keskushallinnon tarpeita varten
puolestaan Sanctuarium Caesaris. Sen
lisäksi arkistoja perustettiin hallinnon tarpeisiin myös laajan imperiumin
provinsseihin.
Arkistolaitos
Euroopan ulkopuolissa kulttuureissa
Amerikan
kaksoismantereen korkeakulttuureissakin arkistointi kehittyi hallinnon
apuvälineeksi. Jukatanin niemimaalla asuneet mayat ovat jättäneet jälkeensä
monia salaperäistä kuvakirjoitusta sisältäviä muistomerkkejä, jotka on hakattu
suuriin pilareihin tai maalattu ruukkuihin. Atsteekit tallensivat tietojaan
agavenlehdistä valmistetuille kirjoituslevyille, joita pidettiin suuressa
arvossa.
Valitettavasti
Euroopasta tulleet valloittajat eivät ymmärtäneet niiden arvoa vaan tuhosivat
niitä lyhytnäköisesti uskonnollisessa kiihkossaan. Etelä-Amerikan inkojen
kehittämä kirjoitusjärjestelmä oli poikkeuksellinen, sillä he käyttivät ns.
solmukirjoitusta ja lähettivät viestejä ns. quipu-nuorien avulla. Hallitsijan
apulaisena toiminut quipucamayoc-niminen
virkamies, eräänlainen hovikirjuri, tallensi sapa inka määräykset
quipu-nuoriin, joita vikkeläkinttuiset juoksijat kiidättivät sitten kaikkialle
laajaan valtakuntaan.
Sama virkamies
toimi myös arkistonhoitajana ja tallensi quipu-nuoria Cuzcossa sijainneen
hallituspalatsin uumeniin. Salaisia viestejä sisältävät nuorat ripustettiin
telineille, joita käytettiin kuin arkistohyllyjä konsanaan. Tarvittaessa quipu-nuorat
kaivettiin esille tutkittaviksi. Inkat käyttivät solmukirjoitusta ennen muuta
väestönlaskennassa ja veronkannossa. Espanjalaiset eivät solmukirjoitusta
ymmärtäneet ja polttivat lähes kaikki löytämänsä nuorat paholaisen välineinä.
Solmukirjoitus on tunnettu myös eri muunnelmina Kiinassa, Tiibetissä,
Taka-Intiassa ja Malajien saaristossa. Myös niissä solmukirjoituksia
säilytettiin erillisissä arkistoissa.
Arkistolaitos
keskiajalla
Rooman
imperiumin luhistuttua arkistolaitos rappeutui, kun lukutaidottomat germaanit,
ennen muuta vandaalit tuhosivat antiikin ajoilta säilyneitä asiakirjoja.
Keskiajalla arkistojen turvapaikaksi muodostuivat luostarit, joissa
ymmärrettiin kirjallisen tiedon merkitys. Luostareissa myös säilytettiin
antiikin Kreikan ja Rooman viisaiden käsikirjoituksia. Katolisen kirkon
keskuksena oli Vatikaani, jonne kerääntyi arvokkaiden taideaarteiden lisäksi
myös vanhoja käsikirjoituksia ja asiakirjoja.
Näin syntyi
Vatikaanin arkisto, jota oli pidetty yllä 300‑luvulta lähtien, mutta joka
perustettiin varsinaisesti vasta vuonna 1612 ja avattiin tutkijoille vuonna 1881.
Se sisältää Euroopan keskiajan historian ja vanhimman kirkkohistorian
tärkeimmän lähdeaineiston.
Keskiajalla
syntyi myös laajoja valtiollisia keskusarkistoja mm. Englantiin ja Ranskaan,
joiden keskusarkistojen juuret yltävät 1200–1300-luvuille. Espanjan Simancasin
arkisto aloitti toimintansa vuosina 1567–1568. Keskiajalta ovat peräisin myös
monet eurooppalaiset kaupunkiarkistot, jotka kehittyivät kaupunkilaitoksen elpymisen
myötä. Vanhimmat kaupunkiarkistot ovat 1100-luvuilta. Ne palvelivat ennen muuta
hallinnon, verotuksen ja kaupan tarpeita. Arkistot turvasivat lakien ja
asetusten sekä yhteiskuntaryhmien ja kansallisten privilegioiden säilymisen.
Nykyaikaisen
arkistolaitoksen synty
Nykyaikainen
länsimainen arkistolaitos muotoutui Ranskan vallankumouksen vanavedessä. Kun
arkistot olivat aikaisemmin palvelleet lähinnä maallisten ja hengellisten
ruhtinaiden tarpeita, vallankumouksen jälkeen syntyivät edellytykset lakisääteisten
kansallisten keskusarkistojen perustamiselle. Samalla arkistojen
julkisuusperiaate valtasi alaa ja tutkijat pääsivät viimein tutustumaan
arkistojen salaisuuksiin.
Modernin
arkistoajattelun symboliksi nousi vuonna 1790 Pariisiin perustettu Ranskan
kansallisarkisto, Archives Nationales. Se oli esikuvana eri puolille Ranskaa
perustetuille provinssiarkistoille. Belgia sai oman kansallisarkistonsa
lokakuussa 1796 ja Sveitsi seuraavana vuonna.
Ruotsin
arkistolaitoksen juuret yltävät aina vuoteen 1618, jolloin Axel Oxenstierna
antoi määräyksen kuninkaallisen arkiston perustamisesta. Norjan
kansallisarkisto syntyi vuonna 1814, jolloin norjalaiset ryhtyivät kokoamaan
omaa kansallisarkistoa. Siihen asti tärkeimmät asiakirjat oli siirretty Kööpenhaminaan.
Iso-Britannian kansallisarkisto Public Record Office perustettiin puolestaan
1838.
Saksan
liittotasavallan Bundesarchiv on syntynyt monen mutkan jälkeen vasta vuonna
1949. Sen nykyiset kokoelmat koostuvat vuosina 1815–1866 muodostuneista Saksan
ruhtinaskuntien arkistoista, vuosina 1867/1871–1945 syntyneistä Saksan
keisarikunnan ja natsi-Saksan sekä vuosina 1949–1990 syntyneistä Saksan
Demokraattisen kansantasavallan eli DDR:n arkistokokoelmista.
Suomen
arkistolaitoksen vaiheita
Suomessakin
arkistolaitoksen virstanpylväät liittyvät läheisesti valtiollisessa ja
poliittisessa historiassa tapahtuneisiin muutoksiin. Arkistolaitoksemme juuret
yltävät keskiajalle, jolloin syntyivät vanhimmat kirkolliset ja hallinnolliset
asiakirjamme. Ruotsin vallan aikana hallitus ja keskusvirastot sijaitsivat
Tukholmassa, jonne tärkeimmät asiakirjat kulkeutuivat.
Kun Suomi
liitettiin Venäjän yhteyteen vuonna 1809 ja Suomesta muodostettiin autonominen
suurruhtinaskunta, Suomeen muodostettiin oma senaatti, jota palvelemaan
muodostettiin vuonna 1816 senaatin arkisto. Sen arkistoon siirrettiin Ruotsista
Haminan rauhansopimuksen mukaisesti palautetut Suomea koskevat asiakirjat.
Vähitellen sen kokoelmiin siirrettiin myös muiden virastojen arkistot. Näin
muodostui valtakunnallinen keskusarkisto, johon tutkijat ja muut
asianharrastajat pääsivät tutustumaan vuodesta 1859 lähtien. Kymmenen vuotta
myöhemmin se sai nimekseen Valtionarkisto.
Vuonna 1939
annetulla lailla vakiinnutettiin Valtionarkiston asema keskusvirastona,
tutkimuslaitoksena ja kansallisarkistona. Vuonna 1994 Valtionarkiston nimi
muuttui Kansallisarkistoksi. Nimenmuutosta perusteltiin sillä, että uusi nimi
vastaa paremmin arkiston nykyistä yhteiskunnallista tehtävää kaikkien
suomalaisten arkistona.
Valtionarkisto
siirtyi vuonna 1890 senaatin linnasta professori C. G. Nyströmin sille varta
vasten suunnittelemaan rakennukseen, joka sijaitsee Suomen pankin kupeella. Kansallisarkistossa
asiakirjoille on hyllytilaa yli 50 kilometriä. Arkiston kahdessa tutkijasalissa
ja niihin liittyvissä tutkijahuoneissa on yhteensä 121 paikkaa. Niistä osa on
tarkoitettu mikrofilmilukulaitteiden käyttäjille. Käytössä on myös 60 hengen
luentosali ja kahvilaravintola Café Hausen. Kansallisarkiston vanhin asiakirja
on kuningas Birgerin suojeluskirje Karjalan naisille, joka on laadittu vuonna
1317. Vanhimman yhtenäisen asiakirjasarjan muodostavat vuodesta 1537 alkavat
voudintilit, jotka ulottuvat vuoteen 1808.
Suomen
maakunta-arkistot
Kansallisarkiston
alaisuudessa on seitsemän maakunta-arkistoa, jotka sijaitsevat Turussa (perustettu
1932), Hämeenlinnassa (1927), Jyväskylässä (1967), Vaasassa (1936), Oulussa
(1932) ja Mikkelissä (1934) sekä Joensuussa. Niihin rinnastettava on myös
Ahvenanmaan maakunta-arkisto, Ålands landskapsarkiv. Muita vastaavia arkistoja
ovat Sota-arkisto ja kirkkoherranvirastoissa säilytettävät kirkonarkistot.
Oulun
maakunta-arkisto on perustettu vuonna 1932. Se on maamme toiseksi vanhin
maakunta-arkisto Hämeenlinnan jälkeen. Hallinnollisesti Oulun maakunta-arkisto
on Kansallisarkiston alainen piirihallintoviranomainen, joka on
Opetusministeriön alainen. Arkisto toimi Oulun Ainolan tiloissa vuoteen 1983
sakka, jolloin Arkistokatu 6:ssa sijaitsevaan entiseen OTK:n kiinteistöön
korjattiin sille tarvittavat toimitilat.
Oulun
maakunta-arkistossa on hyllytilaa yli 24 kilometriä ja asiakirjoja yli 11
kilometriä. Arkistossa on 40 tutkijapaikkaa asiakirjojen sekä mikrofilmien ja
-korttien tutkimiseksi. Asiakirjoja tutkivat ovat pääasiassa sukututkijoita, historiantutkijoita
ja opiskelijoita. Oulun maakunta-arkiston henkilökunnan vahvuus on 17
työtekijää.
Oulun
maakunta-arkiston vanhin alkuperäinen asiakirja on vuodelta 1558 oleva Iin
kirkonarkistoon kuuluva Iin kirkkoherra Knuthin viljakymmenyksiä koskeva
kirje. Vanhin suomenkielinen asiakirja on puolestaan kuningatar Hedvig
Eleonoran allekirjoittama tappelukieltokuulutus vuodelta 1662. Tiettävästi
vanhin arkistolaitoksessa säilytettävä koneella kirjoitettu kirje on piispa
Gummeruksen arkistoon sisältyvä kirje, joka lähetetty vuonna 1876 Philadelphian
maailmannäyttelystä.
Reijo Heikkinen
11.12.2006
Kirjallisuus
Arkistohoidon opas.
Valtionarkiston julkaisuja 10. Helsinki 1980.
Grönblom Ralf, Egyptiin
matkaavan kulttuuriopas. Porvoo 1990.
Helen Tapio, Talous- ja
sosiaalihistoria. Teoksessa Antiikin kulttuurihistoria. Teoksessa Antiikin
kulttuurihistoria. Toim. Henrik Lilius, Saara Lilja, Holger Thesleff, Päivi
Setälä, Jaakko Suolahti ja Eija Kämäräinen. Porvoo 1981.
Hildesheimer Francoise,
Les Archives de France. Paris 1997.
Håland Randi ja Gunnar, Suuri
maailmanhistoria. Osa 1. Höganäs 1983.
Ihminen, aika ja kulttuuri.
Toim. Vuokko Aromaa ja Merja Isotalo. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen
julkaisuja A:3. Turku 1992.
Ihmiskunnan historia.
Englanninkielinen alkuteos: The Last Two Million Years. London 1974.
Kerkkonen Martti; Suomen
arkistolaitos Haminan rauhasta maan itsenäistymiseen. Helsinki 1988.
Nilsson Nils; Arkivkunskap.
Malmö 1974.
Onnela Samuli - Vuokko Peltola -
Kaarina Sala, Koti- ja kotiseutuarkiston opas. Suomen Kotiseutuliiton
julkaisuja A:4. Jyväskylä 1991.
Paananen Unto, Valtiollinen
historia. Teoksessa Antiikin kulttuurihistoria. Teoksessa Antiikin
kulttuurihistoria. Porvoo 1981.
Pardey Eva, Kuninkaallisen
hallinnon rakenne. Teoksessa Egypti – Faaraoiden maa. Toim. Reginen Schultz ja
Matthias Seidel. Königwinter 2004.
Solin Heikki, Kirjoitus. Teoksessa
Antiikin kulttuurihistoria. Porvoo 1981.
Thomsen Rudi, Suuri
maailmanhistoria. Osa 2. Kulttuurien synty 1200–200 eKr. Höganäs 1983.
Arkistolaitoksesta laajemmin verkossa osoitteissa:
(Käytetty 11.12.2006)
Kotimaiset arkistot
http://agricola.utu.fi/inst/arksind.php
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/kansallisarkisto/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/maakunta/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/hma/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/joma/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/jyma/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/oma/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/tma/
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/vma/
Ulkomaiset
arkistot
http://www.ra.se/ra/index.html
http://www.ra.se/ra/omriks.html