Teksti ja kuvat
Reijo Heikkinen
Kajaanin maalaiskunnan ydinalueet Teppanassa ja
Kuurnassa kuuluivat aikoinaan Karolineburgin kartanoon,
joka on ollut Kainuun ainoa kartano.
Kajaanin maalaiskunnan asema oli aikoinaan varsin
poikkeuksellinen Kainuun kuntien sisarusparvessa. Se sijaitsi Kainuun
maalaiskunnista lähimpänä maakunnan keskusta Kajaania, mistä oli sille sekä
hyötyä että haittaa. Aivan katteeton ei ole väite, jonka mukaan Kajaanin
maalaiskunnan läheinen maantieteellinen sijainti Kajaanin kaulahuivina aiheutti
lopulta maalaiskunnan hengenmenon ja kunnan liittämisen kaupunkiin. Kajaanin
maalaiskunta oli tyypillinen ns. reikäleipäkunta, joka ympäröi joka puolelta
sen keskellä sijainnutta Kajaania.
Kajaanin maalaiskunnan syntymävuotena on kunnan useissa
asiakirjoissa pidetty vuotta 1651, jolloin kreivi Pietari Brahe jalomielisyyden
puuskassaan luovutti kaupunkioikeudet Kajaanin linnan eteläpuolella nuokkuvalle
kyläpahaselle. Noin kauaksi menneisyyteen ulottuva syntymävuoden etsintä on
kuitenkin turhaa, sillä maalaiskunnan alue kuului tuossa vaiheessa nöyrästi
Paltamon emäpitäjään.
Paltamon emäseurakunta oli kuitenkin varsin laaja, joten
Paltamon papit eivät millään ehtineet avaran seurakuntansa joka kolkkaan.
Niinpä tyytymättömät pitäjäläiset pohtivat monessa yhteydessä emäseurakunnan
jakamista pienempiin osiin. Jako toteutui vasta 1786, jolloin Paltamon
emäseurakunnasta erotettiin Hyrynsalmen kirkkoherrakunta. Aivan pieni ei ollut
tämäkään seurakuntakokonaisuus, sillä siihen kuuluivat Hyrynsalmen ohella myös
nykyisten Puolan, Suomussalmen ja Ristijärven kuntien alueet.
Petäisen kanava eli Nälkäkanava rakennettiin Kajaanin
kaupungin ja Kajaanin maaseurakunnan rajalle suurina
nälkävuosina.
Vuoden 1786 seurakuntajaossa lakkautettiin pieni ja kitulias
Kajaanin kaupunkiseurakunta, joka parin sadan vuoden puurtamisen jälkeenkin oli
taloudellisesti niin heikko, ettei se kyennyt elättämään pappiaan.
Taloudellisten syiden vuoksi se liitettiin anneksiseurakuntana
Paltamon emäseurakunnan yhteyteen. Samalla määrättiin, että Kajaanin
kappalainen saisi palkakseen kolmasosan kruununkymmenyksistä kaupungin
lahjoitusmaasta.
Jauhokallion törmiä. Tällä Kajaanin maalaiskunnan puolella
sijaitsevalla alueella oli 1600-luvun alussa Kajaanin linnan
perustama kalkinpolttolaitos, josta valkoinen kalkkipöly
levisi
ympäristöön. Paikan nimellä ei siis ole mitään tekemistä
jauhojen kanssa.
Lisäksi kappalainen sai oikeudet Kajaanin läheisyydessä
oleviin Paltamon kyliin. Tuolloin Kajaanin kaupungin kappalaisen palkanmaksajiksi
tulivat myös Jormuan, Kuluntalahden,
Kivimäen, Mainuan, Lehtovaaran, Murtomäen ja Vuottolahden kylät. Näin vuotta
1786 voidaan aiheellisesti pitää Kajaanin kaupunki- ja maaseurakunnan
perustamisvuotena, ja osittain myös Kajaanin maalaiskunnan
perustamisvuotenakin, koska tämän jälkeen maaseurakuntaan kuuluneet kylät
lähtivät omille teilleen.
Jo noihin aikoihin Kajaanin maaseurakunta jäi kainuulaisissa
oloissa kahden suhteellisen voimakkaan valtakeskuksen väliin. Paltamo ja
Kajaani pyrkivät alusta alkaen kohtelemaan maaseurakuntaa ja sen asukkaita
hieman omavaltaisesti. Uutterat Kajaanin porvarit eivät kunnioittaneet Pietari
Brahen määräämiä kaupunginrajoja vaan pitivät luonnollisena oikeutenaan käyttää
hyväkseen kaupungin eteläpuolisia, lähinnä lehtovaaralaisille
ja mainualaisille talonpojille kuuluneita maita.
Tomerasti he kaskesivat ja polttivat maaseurakuntalaisten metsiä, jopa
kaupungin kunnianarvoisat raatimiehet syyllistyivät tähän omavaltaisuuteen,
kuten 1700- ja 1800-lukujen vaihteen asiakirjoista voidaan nähdä.
Maalaiskunnan puolella sijainnut Teppanan jyrkkä mäki uuvutti
aikoinaan monet raskaita kuormarekiä kiskovat
kihlakuntalaisten hevoset.
Tämä Kajaanin kaupungin hyötyajattelu Kajaanin maalaiskunnan
kustannuksella oli varsin silmiinpistävää 1700-luvun lopulta lähtien.
Kärjistäen voidaan sanoa, että Kajaanin maalaiskunta oli koko maallisen
vaelluksensa ajan jonkinlainen Kajaanin reservialue, jota kaupunki käytti
tarvittaessa hyväkseen. Tällainen kohtalo näyttää olleen myös monen muun
kaupungin ympärillä sijainneen maaseurakunnan kohtalo. Jonkinlainen
rakkaus-vihasuhde näyttää aina valinneen kaupunkien ja niitä ympäröivien
maalaiskuntien välillä.
Kajaanin maaseurakunta pysyi alueellisesti muuttumattomana
aina vuoteen 1835, jolloin siihen liitettiin aiemmin Sotkamoon kuuluneet Lahnasjärven ja Raudanveden kylät. Vuoden 1865
kunnallisasetuksen säätämisen jälkeen kunnallishallintoon siirtyminen oli
Paltamossa esillä jo heinäkuussa samana vuonna. Tuolloisessa pitäjänkokouksessa
puheenjohtajana toiminut Paltamon rovasti Antti Andelin
tiedusteli pitäjäläisiltä, olisivatko he valmiita valitsemaan uuden
kunnallishallinnon edustajat.
Nakertajaa halkova ajotie oli aikoinaan pelkkä kärrypolku.
Jäyhät isännät vierastivat tuossa vaiheessa kuitenkin koko
asiaa, joten Andelinin ei auttanut muu kuin ryhtyä
itse hieman vastentahtoisesti ”kunnallislautakunnan esimieheksi”, kuten pitäjän
kokouspöytäkirjassa todettiin. Kunnan symbioosi, johon siis kuuluivat Paltamo,
Säräisniemi ja Kajaanin maaseurakunta, jatkui poikkeuksellisesti vielä kolme neljä
vuotta.
Ensimmäinen Kajaanin maaseurakunnan oma kuntakokous
pidettiin jo helmikuussa 1866. Siinä käsiteltiin lähinnä yleisen kadon
aiheuttamia pulmia. Tämä orastava kunnallinen omatoimisuus tyrehtyi kuitenkin
kokonaan vuosien 1867–1868 katovuosien takia, jolloin sadat ihmiset nääntyivät
kurjuuteen ja nälkään. Samoihin aikoihin näyttivät uupuneet, opillista
sivistystä saaneet henkilöt johdonmukaisesti välttelevän kunnallisia
luottamustoimia, joten maaseurakuntalaisilla ei ollut muuta toivoa asioida
hoitamiseksi kuin pysytellä Paltamon liepeissä. Sen sijaan säräisniemeläiset
pyrkivät samoihin aikoihin pontevasti erilleen Paltamosta ja sen holhouksesta.
Omille teilleen säräisniemeläiset lähtivät vuonna 1868.
Vähitellen myös Kajaanin maaseurakunnan ja Paltamon
erimielisyydet kasvoivat varsinkin taloudenhoidossa. Erityisesti
komissionimaanmittari Ander Lönnbohm (Eino Leinon
isä) arvosteli kovin sanoin yhteishallintoa, joka tuli hänen mukaansa Paltamon
pitäjälle kalliiksi, kun nälkäiset maaseurakuntalaiset vaelsivat Paltamon
jyvälaarien ääreen. Mitä ilmeisimmin paltamolaiset pitivät Kajaanin
maaseurakuntaa taloudellisena riippana, josta oli päästävä mitä pikimmin eroon.
Huurteisia puita Paltaniemen Kuvakirkon tienoilla.
Paltaniemi liitettiin Kajaanin maalaiskuntaan 1.1.1954.
Ilmeisesti jonkinlaista painostusta hyväksi käyttäen
paltamolaiset saivat Oulun läänin kuvernöörin vakuuttuneeksi eron
välttämättömyydestä. Niinpä hän päätti vuonna 1869 erottaa Paltamon ja Kajaanin
maaseurakunnan yhteisestä kunnallishallinnosta vuoden 1870 alusta lähtien.
Jonkinlaista omaa toimintaa maaseurakunnalla oli jo vuoden 1869 puolella, joten
tuota vuotta voidaan aiheellisesti pitää Kajaanin maalaiskunnan perustamisvuotena.
Kajaanin maalaiskunnan omatoimiset alkuvaiheet ovat osittain
hämärän peitossa, sillä vuosien 1870–1876 kuntakokouspöytäkirjat ovat
hävinneet. Kunnan hallinto keskittyi 1870-luvun puolivälistä lähtien
kunnallislautakunnan ja kunnankirjurin, Kajaanin linnanvartijan Juho Juhonpoika
Pääkkösen käsiin, joka hoiti kunnallisia tehtäviään miten sattui. Hän
syyllistyi toimissaan myös kunnan rahavarojen kavallukseen. Summa ei ollut
aivan vähäinen, sillä se vastasi noin puolentoista vuoden kunnan verotuloja.
Koutaniemen 1920-luvulla valmistunut kansakoulu. Se ja
monet muut Kajaanin maalaiskuntaan kuuluneet koulut on
kuntaliitoksen jälkeen suurimmaksi osaksi lakkautettu.
Aikaan Pääkkösen aiheuttama rahavaje huomattiin ja Kajaanin
raastuvanoikeus mätkäisi hänelle mojovan tuomion: hänet määrättiin
hirtettäväksi, mutta Pääkkösen onneksi hovioikeus ei hyväksynyt tuota tuomiota
vaan palautti asian kihlakunnanoikeudelle, joka mätkäisi entiselle kirjurille
neljän vuoden tuomion. Pääkkösen rötöstely viivästytti kuitenkin tuntuvasti
maalaiskunnan koulutoimen, sosiaalihuollon ja terveydenhoidon kehitystä.
Kajaanin maalaiskunnan epäitsenäisesti luonteesta kertoo
varsin paljon se, että kunnan kuntakokoukset järjestettiin vuoteen 1918 saakka
Kajaanin kaupungissa, koska maalaiskunnasta ei löytynyt tarkoitukseen sopivaa
kokoushuonetta. Tämä viivästytti tuntuvasti myös maalaiskunnan oman
kuntakeskuksen kehittymistä.
Kajaanin maalaiskunnan kuntakeskus Teppana
kehittyi vasta 1920-luvulla. 1900-luvun alussa kunnan kehitykseen vaikutti
merkittävällä tavalla kaksi seikkaa: Kajaanin radan avaaminen vuonna 1904 ja
Kajaanin Puutavaraosakeyhtiön toiminnan alkaminen vuonna 1907.
Ruunaniemikin kuului aikoinaan Kajaanin maalaiskuntaan.
Kajaanin radan rakentaminen vuosina 1902–1904 työllisti
huomattavan joukon maalaiskunnan eteläpuolisten kylien asukkaista: Murtomäen, Rasinmäen ja Lehtovaaran hevosmiehet saivat paljon
työtilaisuuksia someron ajosta ratatyömaalle. Mainittuihin kyliin ilmaantui
runsaasti Savosta tulleita ratatyöläisiä, jotka asettuivat kortteerimiehiksi
kylien taloihin. Moni topparoikkamies myös akoittui ja asettui ratatöiden
loputtua asumaan maalaiskuntaan. Ratatyöläisten mukana maalaiskuntaan saapui
myös uusi aate: sosialidemokratia, jolla oli pian maalaiskunnan eteläpuolen
kylissä huomattava kannatus.
Taloudellisia ja poliittisia vaikutuksia oli myös Kajaanin
Puutavaraosakeyhtiön toiminnan alkamisella vuonna 1907. Tehdas tarjosi
runsaasti työtilaisuuksia seudun asukkaille ja pian Kajaaninjoen
pohjoispuolelle Asuntolaan ja Uuteenkylään (nykyisin
Nakertaja) asettui runsaasti tehtaalaisia, jotka sananmukaisesti elivät tehtaan
varjossa. Palkan ohella he saivat ylijäämälautoja, joista he ryhtyivät
rakentamaan mökkejä itselleen. Kajaanin maalaiskunta oli pian Kajaanin jälkeen
koko kihlakunnan teollistunein kunta.
Kajaani-yhtiö rakennutti aikoinaan työtekijöidensä
lapsille oman kansakoulun Nakertajaan.
Vaikka Kajaanin maalaiskunnan taloudellinen, sosiaalinen ja
sivistyksellinen kehitys alkoi suhteellisen myöhään Kainuun muihin kuntiin
verrattuna, oli kunnan kehityksen vauhti 1900-luvun alkupuolella nopeinta koko
Kajaanin kihlakunnan alueella. Näin oli erityisesti 1950-luvulla, jolloin
Kajaaninjoen pohjoispuolinen asutus sai jo selviä kaupunkimaisia piirteitä.
Maalaiskunnan asemaa vahvisti erityisesti se, että
Paltamosta erotettiin Paltaniemen, Nakertajan ja Kirkkoahon kylät ja ne liitettiin
Kajaanin maalaiskuntaan 1.1.1954 lähtien. Kylien liittäminen lisäsi
maalaiskunnan asukaslukua ja kasvatti verotuloja, sillä kylissä asui
suhteellisen hyvin toimeentulevaa väestöä. Paltaniemen liittämisellä oli myös
symbolista merkitystä, sillä jo 1800-luvun lopullahan maalaiskunta oli ollut
Paltamon lieassa. Liitoksen jälkeen maalaiskunta määräsi marssitahdin.
Vuonna 1956 avattu Paltaniemen lentoasema sijaitsi
Kajaanin maalaiskunnan alueella, mistä maalaiskunnan
päättäjät olivat tietenkin ylpeitä.
Paltaniemen liitosalueen mukana maalaiskuntaan tuli myös
Kajaanin lentokenttä, joka kohensi kunnan imagoa nykyaikaisena teollisuuskeskuksena.
Nakertajan liitos paransi sosialidemokraattien ja kansandemokraattien
äänisaalista, sillä alueella asui runsaasti Kajaani Oy:n työläisiä. Paltaniemen
ja Kirkkoahon liittäminen vahvisti puolestaan silloisen maalaisliiton asemaa.
Todellinen kehityksen vuosikymmen oli kuitenkin 1960-luku,
jolloin Kajaanista suorastaan tulvi asukkaita joen pohjoispuolisille
asuinalueille halpojen omakotitonttien houkuttelemina. Tuolloin muuttaneiden
uusien maalaiskuntalaisten kuntaidentiteetti oli kuitenkin heikko: he tunsivat
edelleen olevansa kaupunkilaisia, jossa he kävivät työssä. Kajaanilaisten
invaasio maalaiskunnan alueelle aiheuttikin huomattavia poliittisia ja
sosiaalisia muutoksia.
Poliittisesti Kajaanin maalaiskunta oli koko 1900-luvun ajan
yksi Pohjois-Suomen punaisimpia kuntia Kolarin ja Keminmaan ohella. Mistä tämä
kunnan punaisuus johtui?
Tähän on etsittävä syitä varsin kaukaa, sillä jo
ensimmäisissä eduskuntavaaleissa 1907 vasemmisto sai varsin suuren kannatuksen
kunnan äänestäjiltä. 1900-luvun alkupuolen äänestyskäyttäytyminen selittyy
paljolti metsäyhtiöiden toiminnasta. Ne hankkivat häikäilemättä metsäalueita
omistukseensa maalaiskunnan eteläpuolisista kylistä. Yhtiöiden toiminta oli
vilkkainta mm. Murtomäessä, Lahnasjärvellä ja
Halla-ahossa, joiden itsenäisistä talonpojista tuli metsäyhtiöiden
palkkarenkejä tukkityömaille maatalouden heikkotuottoisuuden vuoksi.
Petäisenniskaa vastapäätä sijaitseva arkeologisesti arvokas
Äkälänniemi
oli jo vuosituhansia sitten seutukunnan asutuksen keskus.
Sen sijaan sellaiset maalaiskunnan kylät kuin Koutaniemi ja Mainua, joissa maatalous säilytti asemansa tärkeimpänä
elinkeinona ja joissa tilakoot olivat suurempia kuin Murtomäessä, Lahnasjärvellä ja Rasinmäessä,
olivat vankkoja Maalaisliitto-Keskustapuolueen
tukialueita. Niissä myös yhtiöiden maanomistus oli vähäisempää kuin muualla
kunnassa.
Kajaanin maalaiskunnassa tapahtui 1930-luvun alussa
huomattava poliittinen murros kun kunnanvaltuustosta karkotettiin
väkivaltaisesti Suomen Sosialistisen Työväenpuolueen edustajat.
Lapualaisvuosina poliittinen osallistuminen putosi maalaiskunnassa
pohjalukemiin, sillä STTP:n kannattajat eivät voineet
äänestää ehdokkaitaan.
Näkymä Kuurnasta Kajaaniin päin. Kuurna oli 1960-luvulta
lähtien kauniine jokimaisemineen yksi Kajaanin seudun
nopeimmin kasvavista lähiöistä.
Sodan jälkeen kunnan poliittinen konstellaatio muuttui
oleellisesti, kun kansandemokraatit saivat poliittiset toimintaoikeudet:
muutamassa vuodessa lähes jokaiseen maalaiskunnan kylään perustettiin SKP:n tai
SKDL:n puolueosasto sekä nais-, nuoriso- ja varhaisnuoriso-osastoja. Tehokas
järjestöverkko takasi myös vaalimenestyksen, joka SKP/SKDL:n osalta oli aina
1970-luvulle asti nousujohteinen. Tehokaan organisaation lisäksi
kansandemokraattien menestyminen Kajaanin maalaiskunnassa johtui huomattavalta
osalta eräiden poliittisten sukujen vaikutusvallasta ja aktiivisuudesta
yhteisten asioiden hoitamisessa.
Kuurnan raittia.
Maalaiskunnan kunnanjohto houkutteli uutterasti uusia
omakotiasujia
Kajaanista. Samalla maalaiskunta sahasi kuitenkin omaa
oksaansa,
sillä nimenomaan Kuurnan asukkaat kannattivat vuonna 1975
järjestetyssä kansanäänestyksessä innokkaimmin kuntaliitosta Kajaanin kanssa.
Maalaiskunnan puoluekenttä monipuolistui huomattavasti vasta
1960-luvulla, jolloin aikaisemmin Kajaanissa asuneet Kajaani-yhtiön työntekijät
antoivat maalaiskuntaan asetuttuaan äänensä sosialidemokraateille. Myös
kokoomuksen ja SMP:n kannatus lisääntyi varsinkin Kirkkoahossa ja
Kuluntalahdessa. Maalaisliitto-Keskustapuolueen asema
oli vankkaa aikaisemmin mainittujen Koutaniemen ja Mainuan kylissä sekä
Lehtovaaralla ja Vuoreslahdessa. Puolueen suhteellisen aseman heikkeneminen
1960-luvulta lähtien johtui elinkeinorakenteen muutoksesta ja maaltamuutosta.
Kajaanin maalaiskunnan kannalta kohtalokasta oli se, että
sen kuntakeskus sijaitsi vain kivenheiton päähän Kajaanin ydinalueista.
Kaupunki ryhtyi jo 1930-luvulla havittelemaan Kajaaninjoen pohjoispuolisia
alueita itselleen. Tätä Kajaanin maalaiskunta vastusti tietenkin henkeen ja
vereen eikä tästä ensimmäisestä kosioyrityksestä
tullutkaan mitään.
Ruskaa nykypäivän Teppanassa. Teppana
oli entisen
Kajaanin maalaiskunnan kuntakeskus, jota ulkopuoliset
luulivat usein Kajaanin kaupungin lähiöksi. .
Kuntaliitosasia sukeusi uudestaan
esille 1960-luvulla, jolloin Kajaanista muutti suuri joukko hyviä veronmaksajia
Kajaaninjoen pohjoispuolelle kohonneisiin lähiöihin. Kajaanin päättäjien
mielestä Teppanan kuntakeskus oli elimellinen osa kaupungin liikekeskusta.
Kuntaliitosta järjestelemään valittiin hallitussihteeri Kaarlo Tetri, mutta
hänen tunnustelutyönsä kuntaliiton toteuttamiseksi ei johtanut kuitenkaan
tulokseen Kajaanin maalaiskunnan päättäjien nuivan asenteen vuoksi.
Maalaiskunnassa toimivat suuret puolueet vastustivat
liitosta kokoomusta lukuun ottamatta. Kajaanin lähentely-yritykset eivät
jääneet kuitenkaan aivan tuloksetta, sillä vuoden 1967 alussa kaupunkiin
liitettiin eräitä pienehköjä maa-alueita Kajaanin maalaiskunnasta nimittäin ns.
Kylmän alue ja Parkinniemi.
Voikukkapeltoa Heinisuolla.
Alueesta on kehittynyt maalaiskunnan vuosista pienteollisuusalue, jossa on
runsaasti autoliikkeitä ja -korjaamoja.
Kajaanin maalaiskunnan ja Kajaanin kaupungin välinen
kuntaliitos sai uutta tuulta siipiensä alle vuonna 1974, jolloin Kajaanin
uudeksi kaupunginjohtajaksi valittiin Sakari Lahtinen. Hän johti pitkäaikaisen
kuntaliitoksen päätökseen monien manööverien jälkeen. Tuossa vaiheessa eri
puolueiden kannanotoissa oli syntynyt jo repeämiä. Keskustapuolue ja sosialidemokraatit
asettuivat nyt kuntaliitoksen kannalle.
Vain SKDL asettui tiukasti vastustamaan kuntaliitosta, koska
sillä oli vankka asema maalaiskunnan päättävissä elimissä. Kajaanissa asuvat
kansandemokraatit olivat kuitenkin kuntaliitoksen kannalla, joten eri tahojen
kannanotot eivät noudattaneet puoluerajoja.
Laiskan vötkeä Vuoresjoki
laskee vetensä
matalarantaiseen Vuoreslahteen.
Liitosriidan yhteydessä turvauduttiin meillä varsin vähän
käytettyyn välineeseen: kunnalliseen kansanäänestykseen. Kajaanin maalaiskunnan
lakkauttamista kannattaneet voittivat niukasti tuon äänestyksen 1975 pidetyissä
vaaleissa. Sen perusteella Keijo Liinamaan virkamieshallitus päätti Kajaanin ja
Kajaanin maalaiskunnan pakkoliitoksesta, koska maalaiskunnan kunnanvaltuusto
oli ratkaisevassa äänestyksessä asettunut vastustamaan liitosta äänin 16–15.
Kuluntalahti on Nuasjärveen kuuluva lahti. Kuluntalahteen on
maalaiskunnan vuosista kasvanut elinvoimainen kylä, jonka
koulussa lapsia on riittänyt.
Lokakuun 23. päivänä 1975 valtioneuvosto päätti vastoin
maalaiskunnan kunnanvaltuuston enemmistön kantaa liittää Kajaanin maalaiskunnan
Kajaanin kaupunkiin 1.1.1977 lähtien. Päätös vahvisti oleellisesti Kajaanin
asemaa Kainuun maakuntakeskuksena ja lujitti uskoa myös Kainuun läänin
perustamishankkeeseen, josta ei lopulta tullut kuitenkaan mitään.
Reijo Heikkinen
26.11.2006
Lähde:
Heikkinen Reijo, Kunta kaupungin ympärillä. Kajaanin maalaiskunnan vaiheita
kunnan lakkauttamiseen asti. Kuusamo 1984.
Kuvat:
Artikkelin
kuvat on otettu vuosina 2003–2006 entisen Kajaanin maalaiskunnan alueelta, joka
1.1.1977 liitettiin Kajaaniin. Kuvissa esiintyvät uudehkot rakennukset voivat
olla kuntaliitoksen jälkeen rakennettuja.